Evaluarea și autoevaluarea participării la un curs
Evaluarea participării la un curs are ca principal obiectiv măsurarea eficienței/ineficienței programului de formare, a resurselor folosite în raport cu valoarea dobândită. În ce măsură cursul la care tu ai participat și-a atins scopul și obiectivele propuse, ce a fost făcut bine și ce ar fi putut fi îmbunătățit. În majoritatea cazurilor, din evaluare rezultă tot atât de multă învățare ca și din activitatea de învățare însăși.
Pentru tine, în calitate de cursant, poate părea un proces exterior ție, care nu te privește și nici nu îți aduce valoare adăugată. Dar lucrurile nu sunt în așa, în realitate. De calitatea organizării și de modul de susținere a unui curs sunt direct legate și informațiile pe care tu le achiziționezi, abilitățile și aptitudinile pe care le dobândești.
Și în egală măsură, autoevaluarea are un rol important pentru a afla exact de unde ai pornit, ce ai învățat, cât anume ai progresat, ce putea fi făcut altfel/mai bine și cum îți structurezi mai departe planul tău de dezvoltare.
În funcție de momentul la care se realizează, evaluarea poate fi:
- Inițială: se realizează înainte sau la începutul cursului pentru a se identifica nivelul cunoștințelor cursanților. Acest tip de evaluare se realizează de către organizatorul de curs, pe baza unui chestionar, pentru a se putea adapta conținutul cursului la nivelul cursanților. Totodată, înainte de alegerea cursului de formare cu siguranță ai realizat propria evaluare în urma căreia ai constatat nevoia de a participa la formarea respectivă.
- Parțială: se realizează la sfârșitul fiecărei zile de curs pentru a se măsura ce și cât anume au reținut participanții, care sunt aspectele pe care e necesar a se insista. Această evaluare parțială se realizează de către trainerul cursului, dar îți propun să îți faci și autoevaluarea parțială. Te va ajuta să fii mai conștient de ce achiziționezi și ce anume e de făcut mai departe pe parcursul orelor de curs (poate să fii mai implicat, să participi mai des la activități, exerciții, simulări, etc.)
- Finală: are loc la sfârșitul programului de formare, printr-un examen, test. Urmărește verificarea eficacității procesului prin măsurarea modificării comportamentului participanților. Se realizează de către trainerul cursului, dar totodată e important să vezi și singur unde anume te situezi, din ce punct ai plecat la începutul cursului și ce anume, cât ai dobândit pe parcurs.
Ce se evaluează?
- Reacția participanților la curs: În această fază, se apreciază care au fost reacțiile participanților. Se află de la ei cum s-au simțit pe durata cursului, cum au apreciat prestația trainerului, metodologiile de training folosite, materialele care le-au fost furnizate în timpul cursului, organizarea acestuia, etc. Aceste informații nu conferă o imagine asupra a ceea ce au învățat nou, ci numai asupra modului în care s-au simțit la curs. Totodată, în calitatea ta de participant, e important ca în evaluarea ce se realizează de-a lungul cursului să fii onest, să menționezi aspectele care îți plac și cele care pot fi făcute altfel, întrucât feedback-ul tău poate îmbunătăți calitatea cursului și implicit tu vei fi beneficiarul acestei schimbări.
- Calitatea formării: Se au în vedere aspecte precum: prestația trainerului, calitatea materialelor, organizarea cursului (agendă, calitatea și cantitatea informațiilor, utilizarea timpilor curs-pauză, alternarea tematicilor – teorie-exerciții, logistica: loc de desfășurare, sală de curs, mijloace folosite, servicii hoteliere – cazare și masă)
- Abilitățile dobândite: În această fază se evaluează modul în care cursul i-a ajutat pe participanți să dobândească noi cunoștințe, abilități și atitudini. Evaluând procesul de învățare, se poate să determina care abordări și activități au fost într-adevăr eficace în dobândirea noilor competențe. Pentru evaluarea procesului de învățare se folosesc următoarele tehnici: teste (orale și scrise), simulările, observația.
- Utilitatea/aplicabilitatea: Se poate aplica ceva din ceea ce au învățat cursanții? Se poate urmări în ce măsură ceea ce au învățat participanții la curs le va fi util în viața de zi cu zi sau în activitatea lor profesională. În această situație, e important ca și tu, participant la curs, să te monitorizezi și să urmărești dacă realmente utilizezi ceea ce ai învățat, când, unde și cum, dacă există vreun progres față de momentul în care ai participat prima dată la curs.
Importanța evaluării:
- Ne ajută să vedem dacă scopul și obiectivele cursului au fost atinse;
- Ne ajută să identificăm metodele de îmbunătățire a programelor de formare astfel încât acestea să-și atingă într-o măsură mai mare obiectivele;
- Poate să ne ofere motive întemeiate de a urma în continuare sau a schimba deciziile privitoare la planificarea programului de instruire, structura acestuia (design, timp, stil, conținut) sau în cazul tău ca și cursant să iei decizia potrivită continuării sau renunțării la acel curs;
- E o modalitate de a măsura relevanța și utilitatea cursului în relație cu participanții respectivi;
- Poate fi folosită în testarea unor metode diferite și alegerea celor mai potrivite. În momentul în care unul dintre cursanți propune utilizarea într-o măsură mai mare a exercițiilor, fișelor de lucru, a video-urilor, evaluarea își demonstrează din plin utilitatea;
- Poate aduce dovezi cu privire la anumite resurse folosite inadecvat sau neeconomic;
- Poate demonstra eficiența cursului (resursele folosite în raport cu valoarea dobândită).
În funcție de rezultatele evaluării, materialele folosite sunt revizuite și se fac sugestii cu privire la design și programul de desfășurare.
Evaluarea este un proces necesar nu doar în cazul participării la cursuri de formare, ci în orice domeniu în care ne desfășurăm activitatea. E foarte important să conștientizezi care este nevoia ta, să ai un scop și să îți propui obiective clare și realiste, să treci la acțiune, să iei măsurile care se impun pentru îmbunătățirea situației, dar fără evaluare nu vei afla nicicând dacă pașii anteriori s-au dovedit a fi eficienți!
Doar măsurând, urmărind, observând, reflectând putem afla rezultatele obținute, zonele în care progresul a avut loc și acele părți care necesită îmbunătățire! Și nu uitați, în evaluare și autoevaluare, străduiți-vă să fiți cât mai onești cu ceilalți și cu voi-înșivă și să realizați o evaluare constructivă!
Sursa foto: www.pixabay.com