Ascultarea activă. 10 pași pentru o ascultare eficientă.

Ascultarea activă este o componentă importantă a procesului de comunicare în vederea înțelegerii mesajului transmis.

Deseori, într-un dialog, tendința noastră este aceea de a asculta pentru a da replica și mai puțin pentru a recepta cât mai corect mesajul, cât mai aproape de ceea ce și-a dorit să transmită cel din fața noastră .

Această tendință derivă din lipsa răbdării într-un dialog, din dorința de a prelua cât mai repede cuvântul, din convingerea că mesajul ascultătorului este mult mai plin de substanță decât al celui care deja comunică. Altfel spus, comunicarea e mai degrabă viciată decât susținută, provocată, menținută de-a lungul desfășurării acesteia.

Comunicarea include:

  • Arta de a vorbi;
  • Arta de a scrie;
  • Arta de a tăcea;
  • Arta de a asculta;
  • Arta de a acționa.

În procesul de comunicare Ascultarea deține 45% pe lângă Vorbire care predomină într-un procent de 30% , Scrisul9% și Cititul16%.

Se poate remarca ușor necesitatea de a ști să ascultăm atunci când comunicăm.

Ascultarea poate fi:

  • Pasivă: persoana vorbește, dar nu știe dacă este ascultată.
  • Activă (eficientă): persoana este încurajată constant să vorbească.

Cel mai bun vorbitor este un bun ascultător. (Larry King)

10 Pași pentru o ascultare eficientă

  1. Încetează să vorbești! Nu poți asculta în timp ce vorbești. Prin urmare, în timpul în care interlocutorul tău vorbește, învață să taci și să asculți ceea ce spune. Să auzi, fără să existe dorința de a-i da replica imediat.
  2. Creează contextul potrivit vorbitorului! Ajută-l pe cel din fața ta să se simtă confortabil alături de tine, să se simtă liber pentru a-și exprima punctul de vedere, pentru a vorbi liber.
  3. Arată vorbitorului că dorești să îl asculți! Întreg comportamentul tău să exprime interesul de a-l asculta. Așadar, cât timp celălalt vorbește renunță să citești e-mailuri, sms-uri, documente. Ascultă pentru a înțelege, nu pentru a te opune!
  4. Renunță la gesturi care distrag atenția! Nu mâzgăli pe foile din fața ta, nu te uita necontenit la telefon pentru a verifica mesageria, nu te foi pe scaun ca și când în fiecare moment a-i dori să te ridici și să pleci, nu privi ostentativ ceasul!
  5. Pune-te în situația vorbitorului, fii empatic! Fă un exercițiu de imaginație și joacă rolul celui care vorbește, încearcă să înțelegi punctul lui de vedere. Prin acest simplu exercițiu, perspectiva ta, ca ascultător, se va schimba imediat, căci vei înțelege mai bine ceea ce dorește să transmită și mai ales cum este atunci când vorbești și cel din fața ta se străduiește să te asculte.
  6. Fii răbdător! Așteaptă să își ducă până la bun sfârșit ideea. Nu întrerupe de multe ori! Evită să pleci în timp ce se vorbește! De multe ori ideile interesante, importante, apar spre finalul discuției! Ar fi păcat să le ratezi pentru că nu ai reușit să te temperezi.
  7. Nu te înfuria! Furia poate conduce la interpretări greșite! Pe un fond emoțional agitat, mesajul ajunge distorsionat și raportat la starea emoțională a celui care nu-și mai poate stăpâni răbdarea! Preferă starea de calm nervilor! E cea care aduce cu sine mai multe beneficii pe termen lung!
  8. Nu fi dur în dispute și nu te impune ca atotcunoscător! Această poziție îi face pe oameni mai defensivi, tăcuți sau furioși. Tendința aceasta de a te impune într-un dialog nu conduce la ceva bun, din contră, dialogul se oprește brusc și niciunul dintre participanții la comunicare nu va câștiga ceva!
  9. Pune întrebări! Dorința ta de a afla mai multe prin lansarea de întrebări îl încurajează pe vorbitor, îi arată că îl ascuți, că ești interesat de subiect, că poți și îți dorești să își dezvolte/încheie demonstrația. Adresează întrebările în momentul în care vorbitorul tău a încheiat o idee. Nu îl întrerupe în mijlocul discursului! Așteaptă momentul potrivit pentru a-ți face auzită curiozitatea!
  10. Încetează să vorbești! Primul și ultimul pas într-o ascultare activă (eficientă), deoarece ceilalți pași depind de acesta!

Într-o eră în care toate informațiile vin instant, când orice întrebare își găsește răspunsul în câteva secunde, ascultarea devine o provocare!

Tendința imediată este de a căuta rapid o altă zonă de interes, de a face mai multe lucruri în timp ce asculți. Ori pentru ca un dialog să aibă loc cele două persoane implicate trebuie să fie prezente cu adevărat, să aibă mintea și sufletul în acea conversație, să își dorească să fie parte din procesul de comunicare, întrucât există un beneficiu pentru fiecare dintre cele două persoane.

Doar în momentul în care ai fost pe rând, vorbitor și ascultător, ești conștient de importanța ascultării în procesul de comunicare și îți vei dori să respecți pașii necesari unei ascultări eficiente!

Cu prima ocazie, te invit să aplici cel puțin 5 dintre cei 10 pași enumerați mai sus și apoi să reflectezi asupra rezultatului! Cu siguranța vei avea parte de o comunicare mult mai bună!

Sursa foto: www.pixabay.com

Emilia ILIE

Emilia ILIE

Coordonează activitatea de formare la Training.EXE organizând și susținând multiple sesiuni de formare, atât pentru adulți cât și pentru copii, adolescenți, tineri. Este pasionată de parenting și iși dorește să împărtășească această pasiune cu „părinții moderni” care se confruntă cu dificultăți noi în ceea ce privește creșterea copiilor. Află mai multe despre profilul ei pe această pagină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Multumim pentru vizita!

Vrei să te anunțăm când avem Workshopuri GRATUITE? Like & Abonare ;)!

Dacă ai nevoie de alte informaţii, contactează:
Emilia ILIE
Fix: 021 659 65 18 | Mobil: 0735 095 642