Nativii digitali sunt mai bine plasati pentru viitorul pietei muncii

The Future of Education

Viitorul este deja aici !  În domenii în care te-ai aștepta mai puțin, tehnologia are un cuvânt important de spus, iar tinerii născuți în era tehnologiei –  nativii digitali –  sunt, cum era de așteptat, mai bine „echipați” pentru a face față provocărilor. 

Să luăm exemplul agriculturii. Ai fi tentat să crezi că în acest domeniu ești mai la adăpost de schimbările dramatice pe care tehnologia le produce în toate sectoarele economice, de la IT și până la transporturi…

Ei bine, te înșeli, agricultura performantă folosește deja o mulțime de progrese tehnologice : de la dronele echipate cu camere multi-spectrale care se „trezesc” înaintea fermierului pentru a inspecta câmpurile în căutarea zonelor afectate de dăunători și boli și până la brățările de monitorizare a sănătății animalelor ce transmit alerte pe smartphone-ul țăranului nostru desprins din  filmele SF, toate acestea sunt deja realitate.

Și dacă toate sectoarele sunt deopotrivă influențate de procesoarele din ce în ce mai performante, ar putea oare EDUCAȚIA să se izoleze într-un turn de fildeș ?

Trenduri care influențează educația

Potrivit unui studiu realizat de European Political Strategy Center, există 10 trenduri care modelează educația și vorbim despre ele pe îndelete în acest articol, dar în acest moment am dori să subliniem decalajul existent între elevii nativi digital și profesorii imigranți digital. Această problemă ne-a inspirat și în momentul în care am inițiat proiectul Video-learning for education.

Elevii, născuți în epoca hyper-linkului și a căutării instantanee pe Google tind să-și piardă repede răbdarea în fața unor profesori care încă se mai cred depozitarii cunoașterii și continuă să dicteze din manuale și cărți ce n-au cunoscut încă revoluția multi-media. Vă puteți imagina cât de „slow-motion” trebuie să li se pară o oră de 50 de minute de expunere, când ei nu mai au răbdare să vizioneze un clip video de 5 minute !?

Profesorii ar trebui să realizeze, dacă nu au făcut-o deja, că rolul lor principal nu mai este acela de a transmite informații, ci mai degraba de a selecta si structura informatia relevanta, de a-i antrena pe elevi să se descurce în pletora de informații existente, de a-i ajuta să-și mențină motivația la un nivel ridicat, de a le dezvolta simțul critic, de a le insufla un set de valori…

Clivajul dintre generații

Aceast clivaj între generații, până la un punct natural, dă naștere frecvent la un discurs pe care l-am sintetiza prin zicerea tipică „cu tinerii din ziua de azi, nu știu cine o să ne plătească pensiile?!”  Nimic mai greșit ! Nu vi se pare cunoscut ? Parcă am auzit acest discurs și când eram noi copii… La cum evoluează lucrurile, e posibil ca pensiile noastre să fie plătite de roboții viitorului.

O altă reacție, aproape viscerală, este aceea de a uza de pozițiile de putere pe care adulții le dețin de obicei pentru a interzice celor mai tineri, de obicei sub pretextul protecției, diverse lucruri. Ultima propunere „protectivă” vine din Franța, unde, ca urmare a promisiunii făcute în campania electorală de tânărul președinte Emanuel MACRON (sic!), se prefigurează ca, începând cu 2018, utilizarea telefonului mobil să fie interzisă inclusiv în pauzele de la școală, nu doar în ore. Dacă ne uităm la cum evoluează tehnologia, este posibil ca telefonul mobil să fie deja învechit până va intra în vigoare noul regulament 🙂 !

Trebuie să realizăm că trăim într-o epocă cu transformări accelerate și singura cale de supraviețuire este adaptarea continuă și nu negarea realității. 

Avem datoria, dacă nu chiar obligația, de a integra tehnologia în mod natural în experiența pe care le-o oferim copiilor la școală. Dacă o vom exila la porțile ei, s-ar putea să avem surpriza că vom rămâne izolați și singuri…predicând în deșert.

Fiecare generație are resursele ei, metodele ei specifice de a-și rezolva problemele, valorile ei, plăcerile ei…să nu încercăm să-i minimizăm potențialul ! Până una alta, conform aceluiași studiu, citat mai sus, 93% din joburile actuale necesită competențe digitale măcar la un nivel minim, iar, pentru prima dată în istorie,  se pare că tinerii sunt mai bine „echipați” în această privință decât contra-concurenții lor mai în vârstă.

Voi ce părere aveți ?

Nu ezitați să comentați acest articol folosind formularul de mai jos !

Ilustrația acestui articol a fost realizată cu multă dăruire de o elevă de clasa a X-a, folosindu-se atât de talentul ei artistic, cât și de competențele digitale. Îi mulțumim pe această cale și vă invităm să-i descoperiți canalul de youtube !
The Future of Education

Sursa foto : Rytsuko A. Elric

 

Simion ILIE

Este pasionat de educație și tehnologie. A scris și implementat proiecte în valoare de peste 10 milioane de euro. Este certificat internațional PMP (Project Manager Professional) și cunoaște extrem de bine problematica fondurilor europene. Mai multe detalii despre profilul lui, pe simion-ilie.ro

1 Response

  1. 21 decembrie 2017

    […] de European Political Strategy Center, există 10 tendințe care modelează educatia. Într-un articol recent explicam clivajul existent între nativii digitali și profesorii care trebuie să facă eforturi […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Multumim pentru vizita!

Vrei să te anunțăm când avem Workshopuri GRATUITE? Like & Abonare ;)!

    Dacă ai nevoie de alte informaţii, contactează:
    Training.EXE
    E-mail: [email protected]