Cum construiești o prezentare? Etape de parcurs.
Cum construiești o prezentare ar trebui să reprezinte prima preocupare pentru oricine se află în situația de a susține o intervenție în public.
Cum planific, cum construiesc, acestea trebuie să fie primele întrebări ale celui care va susține prezentarea și apoi cum o livrez celor interesați, cum să o susțin într-un mod captivant.
Multă lume consideră că o bună prezentare este direct legată de stăpânirea artei oratoriei, că doar acele persoane carismatice sunt capabile să facă prezentări memorabile, care ajung direct la mintea și sufletul celor prezenți în sală. Nimic mai fals, aș spune eu!
O bună prezentare este aceea care are conținut bine documentat și structurat, care are obiective clare și care este transmisă publicului într-o manieră simplă, explicită, bazată pe exemple concrete!
Care sunt etapele realizării unei prezentări?
- PLANIFICAREA
- CONSTRUIREA
- LIVRAREA
1. Planificarea prezentarii
Înainte de orice trebuie să știi care este SUBIECTUL prezentării tale, TEMA pe care o vei aborda. Să presupunem că vei susține o prezentare cu tema ”Cum să susții o prezentare PowerPoint cu impact?”.
Ce va trebui să iei în considerare când îți planifici intervenția ta?
În primul rând cui te vei adresa, care este PUBLICUL tău (elevi, studenți, adulți, medici, profesori, șamd). De ce e important să știi cui te adresezi?! În funcție de auditoriul tău îți vei construi prezentarea, utilizând exemple potrivite vârstei și mediului profesional din care fac parte, limbajul pe care îl vei utiliza, eventuale glume pe care le vei insera în prezentare. Așadar, în momentul în care o persoană îți solicită să susții o prezentare pe o anumită temă, primele tale întrebări ar trebui să fie:
Când? Cât? Cui?
Adică, CÂND vei susține prezentarea ca să știi cât timp ai la dispoziție să te pregătești, CÂT timp îți este alocat (într-un mod vei construi o prezentare care va fi susținută în 10 minute, și în alt mod vei construi o prezentare căreia îi este alocată o oră) și CUI, care sunt participanții din sală, care sunt nevoile lor, de ce vin la această prezentare, ce doresc să afle și să învețe de la tine (altfel spus o evaluare a așteptărilor participanților în așa fel încât să adaptezi prezentarea ta nevoilor lor concrete).
Obiectivele prezentării
După ce știi care este subiectul prezentării, care este publicul tău, vei stabili OBIECTIVELE prezentării (despre cum stabilesc obiective clare am scris aici), ce anume vor ști să facă participanții tăi la finalul prezentării tale. În cazul nostru, obiectivele prezentării vor fi de tipul:
- Să pregătească și să susțină o prezentare de 10 minute în public;
- Să aplice 3 tehnici pentru stăpânirea emoțiilor în cadrul unei prezentări;
- Să obțină un grad de satisfacție de min. 70% din partea publicului.
În momentul în care toate cele de mai sus sunt stabilite clar, REFLECTEAZĂ asupra lor! Gândește-te la ce anume poate fi îmbunătățit, ce poate fi făcut altfel!
2. Construirea prezentarii
Acestă etapă, de construirea a prezentării, este similară cu ridicarea unei case. Dacă etapa de PLANIFICARE poate reprezenta fundația unei case, CONSTRUIREA este similară cu ridicarea parterului și a etajelor. Acum vei stabili structura prezentării tale, scheletul acesteia.
Pentru această etapă îți recomand să faci un studiu, o cercetare pe tema pe care urmează să vorbești. Nu trebuie să te gândești că va fi ceva similar cercetării care se realizează pentru o teză de doctorat, căci plecăm de la premisa că ești cunoscător al subiectului, tocmai de aceea ai și fost propus, căutat să susții o prezentare. Mă refer aici la a cerceta ce mai e nou pe subiect, ce lucruri utile poți aduce participanților tăi.
Așadar, adună materiale, citește, documentează-te, subliniază, creează fișiere pe laptop cu informații relevante tematicii alese (studii, cifre de impact, opinii argumentate ale specialiștilor din domeniu)! Toate aceste informații relevante vor alcătui structura/scheletul prezentării tale.
Tema ta trebuie să facă întotdeauna trimitere la situații, exemple concrete din experiența ta și/sau din experiența altor persoane din domeniu. Teoria are valoare atâta timp cât e însoțită de exemple clare, de preferat ca acestea să fie din domeniul de activitate al participanților la prezentare, sau să fie potrivit vârstei și intereselor lor, să fie ancorate în experiența lor concretă, căci în acest fel vei fi sigur că le vor reține.
Revenind la tema propusă la începutul articolului ”Cum să susții o prezentare PowerPoint cu impact?”, vom construi un schelet, o schiță de tipul:
- Subiecte de tratat (etapele realizării unei prezentări clare);
- Puncte cheie (Planificarea, Construirea, Livrarea și sub-etapele aferente);
- Aplicații, interacțiuni posibile cu cei prezenți (exemple concrete, recomandări pentru etapa de construire a prezentării, pentru gestionarea emoțiilor în timpul prezentării, vizionarea de video-uri, etc).
Această schiță va fi tehnoredactată și printată și poate fi folosită și în momentul susținerii prezentării, întrucât ajută la reducerea anxietății.
După ce a fost construit scheletul prezentării, apoi îmbrăcat cu exemple concrete, vom stabili modul în care vom deschide prezentarea (utilizând diverse modalități de captare a publicului) și modul în care te prezinți publicului, introducerea.
Pentru acestă etapă, CONSTRUIREA, este important să rețineți că este un proces alcătuit din următoarele sub-etape: deschidere, introducere, structura, situații concrete.
3. Livrarea prezentarii
Doar după ce ai parcurs cele 2 etape anterioare, poți trece la această ultimă etapă. Cum livrez? Cum susțin prezentarea, în așa fel încât cei prezenți în sală să mă urmărească, să fie atenți și atrași de ceea ce le transmit eu?
Prezentările cele mai bune, memorabile, spontane sunt cele care au la bază o pregătire atentă și multă repetiție.
Pentru a LIVRA într-un mod profesionist, o prezentare trebuie să fie REPETATĂ de minimum 3 ori maximum 5 ori, cu voce tare, cap-coadă, imaginându-ți că ești în fața unui public. Dacă ai prieteni deschiși la preocupările tale, invită-i să asiste la una dintre repetițiile pe care le faci, să joace rolul de persoană din sală, să îți pună întrebări, să îți dea feedback.
Nu susține niciodată o prezentare în fața unui public fără să o repeți înainte! Cu siguranță îți aduci aminte de dictonul ultra-utilizat odinioară: REPETIȚIA ESTE MAMA ÎNVĂȚĂTURII! Da, știu, îți trezește tot felul de amintiri, dar crede-mă este mai multe decât adevărată!
În era în care toate informațiile se află al un click distanță, o bună prezentare se distinge printr-o pregătire minuțioasă, printr-o structură clară, obiective bine stabilite care au la bază nevoia participanților, prin exemple concrete din experiența celui care prezintă și printr-o manieră simplă și de impact a transmiterii informațiilor.
SUCCES în construirea unei prezentări memorabile!
Sursa foto: www.pixabay.com
Voi dați mai sus o tehnică de manipulare, nu de prezentare. DE CE nu spuneți adevărul?
Va multumim pentru comentariul dvs. Articolul este despre prezentare, iar tema la care facem referire in interiorul articolului sta la baza unui workshop pe care il oferim GRATUIT persoanelor care ne urmaresc activitatea si doresc sa afle lucruri noi. Observatia dvs este o opinie personala, pe care o respectam! Sa aveti o zi buna!