Comunicarea în situații de stres

Comunicarea în situații de stres, când ai nervii întinși la maxim, când simți că nu mai poți să asculți niciun cuvânt în plus pentru că mai ai puțin și explodezi, presupune multă voință din partea interlocutorilor și autoeducație.

Fiecare dintre noi s-a aflat, cel puțin o dată, într-un context în care orice cuvânt spus de partenerul de dialog nu făcea altceva decât să stârnească un nou val de nemulțumire, de furie, de învinovățire. Deși perfect conștienți de faptul că cel din fața noastră nu își dorește să ne provoace, nici să ne acuze de ceva anume, creierul nostru declanșează starea de alertă și reacția automată este de atac sau de apărare, iar comunicarea are de suferit.

Ne trezim că ne aflăm într-un dialog al absurdului, în care fiecare dintre cei minimum 2 interlocutori caută să găsească replici cu care să închidă gura celui din fața sa, cu care să se apere și să se justifice cât mai bine, fără a mai lăsa loc de adăugiri celuilalt.

Toate aceste situații, descrise mai sus, se întâmplă când suntem prea încărcați cu tot felul de lucruri pe care simțim că nu le putem duce la bun sfârșit, au loc atunci când este o perioadă stresantă în vieților noastre, când a intervenit o supărare, o dezamăgire, când avem sentimentul că nimic în jurul nostru nu funcționează așa cum știm sau cum ne-ar plăcea să fie.

Cum comunicăm în astfel de situații?

Vom aborda situația din două perspective: atunci când cel care comunică este stresat și cea de-a doua perspectivă când interlocutorul, cel care primește mesajul conștientizează că partenerul său de dialog se află într-o situație de stres.

Cum comunic când sunt stresat

  • Înainte de a comunica, gândește! Tendința generală este de A VORBI și nu de A COMUNICA! Te vei întreba care este diferența dintre cele două. Când vorbim, de regulă spunem tot ceea ce ne trece prin cap, fără a filtra, fără a ne mai întreba care este scopul vorbelor noastre, dacă acestea pot afecta pe cineva sau dacă ele ajută în vreun fel. Când comunicăm, știm din start mesajul pe care dorim să îl transmitem celui din fața noastră. Vom folosi cuvintele necesare, alese cu grijă pentru ca mesajul să ajungă intact la partenerul de dialog și fără să existe riscul de a răni pe cineva. Prin urmare, chiar dacă ești stresat, ideal ar fi să te gândești că cel din fața ta nu are nicio vină pentru ceea ce ți se întâmplă și să faci eforturi ca dialogul tău să nu fie afectat de starea pe care o ai!
  • Respiră adânc și numără până la 10! Când simți că tot ce-i în jurul tău te agasează, că cel cu care vorbești nu înțelege nimic din ce-i spui, că ai atâtea de făcut și timpul se scurge înfiorător de reped, nu ridica tonul, nu face acuzații inutile pe care ulterior să le regreți! Respiră! Trage adânc aer în piept și ia-ți o pauză până numeri la 10. Creierul tău se va oxigena mai bine și ai timp să gândești, înainte să comunici ceva ce nu-ți dorești!
  • Folosește simțul umorului! Cu siguranță și cel din fața ta va simți starea de stres! Dacă relația dintre voi îi permite, cel mai probabil te va întreba ce este cu tine. Este o bună ocazie să te folosești de umor! Nu e nevoie să te justifici pentru situația stresantă în care te afli, dar va fi o bună ocazie să glumești de tonul ridicat pe care poate l-ai folosit, sau să ironizezi cuvintele grele spuse anterior și să-i explici celui din fața ta că ești doar stresat, dar că puteți găsi o cale bună de comunicare!
  • Fă câțiva pași înapoi! Când simți că situația escaladează, că volumul vocii e prea ridicat, că te lasă puterile și că nu se ajunge nicăieri în acest dialog, retrage-te, fă câțiva pași înapoi mental! Ieși din scena respectivă și întreabă-te ce anume te enervează de fapt. Dialogul sau altceva?!
  • Fă o pauză! Ideal este ca atunci când ești stresat să eviți comunicările, dialogul! Există riscul să nu îți atingi scopul prevăzut pentru întâlnirea respectivă, iar tu să fii și mai stresat! Dacă ai posibilitatea de a declina întâlnirile prevăzute, fă-o! Dacă nu, recitește cele de mai sus și străduiește-te să le aplici și mai ales să te urmărești!

Cum comunic când celălalt este stresat

  • Nu răsunde cu aceeași monedă! Când conștientizezi că cel din fața ta îți aruncă tot felul de cuvinte care nu au nicio justificare, care sunt acuzatoare, care sunt însoțite de un ton ridicat, străduiește-te să nu copiezi comportamentul, să nu răspunzi în aceeași manieră! Cu siguranță, tot acest mod de a comunica nu are nicio legătură cu tine, ci are drept cauză problemele personale ale celuilalt!
  • Păstrează tonul calm al comunicării! O abordare calmă a unei situații stresante de comunicare va aduce rezultate neașteptate, de obicei dintre cele bune! Cu siguranță, primul impuls este acela de a ataca sau de a te apăra, dar nu despre asta este vorba în aceste situații. Ci despre realizarea unei bune comunicări care să își atingă scopul, la finalul căreia ambele persoane implicate să aibă de câștigat!
  • Reamintește motivul pentru care dialogați! Se poate întâmpla ca, în ciuda calmului tău și a faptului că nu preiei din atitudinea stresantă a celuilalt, tonul discuției să fie în continuare unul arțăgos, acuzator! Cu politețe și în același timp ferm, reamintește colegului tău de dialog motivul pentru care v-ați adunat. Precizează că poți înțelege starea sa agitată, dar că e important să faceți acea treabă împreună și cu cât cooperați mai bine și mai repede, cu atât stresul fiecăruia dintre voi se va reduce.
  • Oferă înțelegere și deschidere! Cu siguranță este neplăcut să comunici cu o persoană stresată. Oferă-i înțelegere! Reamintește-ți că nu are nimic personal cu tine! Tendința este să te gândești că nu te-ai pregătit suficient, că ai spus ceva greșit de are o asemenea atitudine! Însă, realitatea poate fi diferită! Când o persoană este stresată, aceasta are nevoie de empatie, de înțelegere și în niciun caz de acuze!
  • Solicită o amânare! Dacă situația e mai greu de controlat și nu poți comunica în niciun fel, mai potrivit este să ceri o amânare a discuției: ”Uite, astăzi, niciunul dintre noi nu este în cea mai potrivită stare pentru a comunica! Îți propun să ne întâlnim în altă zi să discutăm ceea ce aveam planificat pentru astăzi”. Nu are rost să perseverați în ceva ce nu va avea un rezultat bun pentru niciuna dintre părți.

Evident că lucrurile diferă de la caz la caz (situații personale sau profesionale), dar cu siguranță, o atitudine calmă, deschisă, plină de înțelegere aduce cu sine mai multe câștiguri decât o atitudine ofensivă sau de apărare!

Sursa foto: www.pixabay.com

Emilia ILIE

Emilia ILIE

Coordonează activitatea de formare la Training.EXE organizând și susținând multiple sesiuni de formare, atât pentru adulți cât și pentru copii, adolescenți, tineri. Este pasionată de parenting și iși dorește să împărtășească această pasiune cu „părinții moderni” care se confruntă cu dificultăți noi în ceea ce privește creșterea copiilor. Află mai multe despre profilul ei pe această pagină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Multumim pentru vizita!

Vrei să te anunțăm când avem Workshopuri GRATUITE? Like & Abonare ;)!

Dacă ai nevoie de alte informaţii, contactează:
Emilia ILIE
Fix: 021 659 65 18 | Mobil: 0735 095 642